Beeldende Kunst • Vormgeving • Muziek • Toneel • Mode • Dans • Film

Bij een wandeling door Meinerswijk stuitte filmmaker Gus Wickerhoff op stadsnomade Jan. Verscholen onder de bomen in een tent, naast die van zijn moeder. Allebei dakloos, allebei verslaafd. Dit leidde tot de documentaire Schaduwvolk waar Gus onlangs tijdens het kortefilmfestival Go Short het Gouden Hert mee won voor beste non-fictie film.
“Met oordeelloze regie, biedt de filmmaker ons als kijker de kans om een voor velen onopgemerkte wereld te betreden. Het toont het spel tussen hoop en reddeloosheid in al haar vormen en laat op een subtiele wijze zien hoe generationeel trauma hierbij een rol speelt. Deze documentaire heeft ons als jury diep geraakt. Scenes als de kwetsbaarheid van de moeder en het stelen van kussens zullen ons nog voor lange tijd bijblijven”, aldus de jury.

Op dit moment werkt hij aan Slapende Honden, een film over lucide dromen, een aan te leren methode waarbij het bewustzijn tijdens de slaap intact blijft. Dit is niet alleen een fascinerend neurologisch fenomeen. Het heeft ook een groot praktisch nut. Angsten in de vorm van nachtmerries kunnen worden omgezet in hanteerbare informatie over knelpunten in iemands leven. En knelpunten in combinatie met de menselijke psyche is het onderliggende thema van het werk van Gus.

Het script voor dit onderwerp viel samen met de opkomst van Kunstmatige Intelligentie, een prachtig medium om de hallucinerende beelden die eigen zijn aan dromen door middel van computeranimaties op te nemen in zijn film.

Met zijn films wil Gus maatschappelijke thema’s behandelen zonder te sturen op waarden en normen.

foto: Boris Peters
Montage en soundscape: Marianna van der Noordt
Mastering: Armeno Alberts
Productie: MvdN
Met audiofragmenten uit de film Schaduwvolk.